ĆWICZENIA PO PORODZIEBrzuch po porodzie i inne zmiany TEMATY INTYMNEA MOŻE INACZEJZDANIEM EKSPERTÓWCZĘSTE PYTANIAO PROGRAMIE W MEDIACH

Zmiany w ciele mamy

Kilka dni po porodzie kobieta wygląda cały czas tak, jakby była w ciąży. Jest to normalne, ponieważ macica jest jeszcze powiększona, mięśnie i skóra brzucha są bardzo rozciągnięte. Ten poporodowy "brzuszek" jest najbardziej widoczny i często jest przyczyną obaw mam o ich atrakcyjność. Mamy dość często zauważają pionowe rozejście mięśni brzucha - zwane rozstępem mięśni brzucha.

Ale nie są to wszystkie pozostałości ciąży. Jeśli przyjrzeć się kobiecie po porodzie z boku, łatwo zauważyć, że krzywizny kręgosłupa są często powiększone. Jest to wynikiem przykurczonych w ciąży mięśni (krzyża, ramion, ale nie tylko). Ciąża ma wpływ na cały układ kostno - stawowy kobiety. Dzieje się tak, ponieważ hormony, które pozwalają na powiększanie się brzucha w ciąży czy rozciąganie się struktur krocza przy porodzie, powodują też rozluźnienie stawów w całym ciele.

Hormony te - relaksyny - można więc wykorzystać po porodzie, aby pomóc w przywróceniu ładnej figury.

Największą szansę na modelowanie sylwetki dają pierwsze tygodnie po porodzie, zwłaszcza pierwsze dwa. Ciało kobiety jest jeszcze pod wpływem relaksyn, a więc jest plastyczne jak miękka modelina. Można je łatwo kształtować, ale wymaga to precyzji i doświadczenia.

Co ważne: Nieumiejętne ćwiczenia mogą wręcz zaszkodzić. Zbyt duże obciążanie mięśni brzucha może jeszcze pogłębić rozstęp mięsni brzucha. Może też prowadzić do obniżenia ścian pochwy (z powodu dużego ciśnienia na dno miednicy)

Zadaniem specjalisty jest dobór kilku najbardziej koniecznych czynności, które można wykonać podczas dnia. Jest to kluczowe, ponieważ na więcej młoda mama nie będzie mogła sobie pozwolić.

Po kliku tygodniach niektóre zmiany z ciąży i porodu są już nieodwracalne. Dzieje się tak, gdyż spada poziom hormonów, które pozwalały na wydłużanie i skracanie się mięśni, ścięgien czy więzadeł. Nadal możemy wzmacniać mięśnie, ale pełne odwrócenie wszystkich zmian jest już niemożliwe. W praktyce - rozpoczynając ćwiczenia po kilku miesiącach można uzyskać sprężyste, twarde mięśnie brzucha czy pośladków, a jednak cała sylwetka nie będzie już tak wyprostowana, jak przed ciążą.